Pohon čerpadla zaisťuje motor cez vačkový hriadeľ ventilového rozvodu, alebo vlastný pohon v skrini vstrekovacieho čerpadla. Väčšinou sa používajú piestové čerpadlá. Pretekajúce palivo vstrekovacie čerpadlo chladí a čiastočne maže (nafta o niečo viac ako benzín).
Typy palivových čerpadiel sú buď palivové čerpadlo umiestnené v nádrži, alebo vstrekovacie čerpadlo umiestnené na bloku motora.
Medzi najčastejšie príčiny poruchy palivového čerpadla patrí najmä znečistenie palivovej sústavy hrdzou a nečistotami z nádrže alebo palivového filtra. V tomto prípade sa môže jednať o poruchu riadiacej jednotky vstrekovacieho čerpadla, závadu na snímači otáčok čerpadla, alebo ventilu dávky paliva, rozdeľovacej hlavy, alebo telesa čerpadla, prípadne môže ísť o poškodenie regulačných ventilov čerpadla, alebo poškodenie hriadeľa.
Porucha palivového čerpadla sa môže prejaviť nefunkčnosťou motora, ťažkým štartom, zhasínaním motora (nedostatok privedeného paliva zhasne motor krátko po naštartovaní, alebo po zošliapnutí pedála plynu), alebo šklbaním pri akcelerácii (znížený prietok paliva).
Najlepšie je udržovať palivové čerpadlo a palivový systém v dobrom a čistom stave, nejazdiť s takmer prázdnou nádržou, pravidelne kontrolovať palivový filter, palivové potrubie, elektrické pripojenie a sledovať rôzne praskliny, netesnosti a poškodenia.
Aby ste si boli istí, že sa jedná skutočne o poruchu vstrekovacieho čerpadla, je nutné urobiť v servise správnu diagnostiku s našimi najmodernejšími diagnostickými zariadeniami.