Medzi hlavou valcov a blokom motora sa nachádza tesnenie, ktoré zabraňuje miešaniu motorového oleja s chladiacou kvapalinou. Tesnenie môže byť celokovové alebo kovové, kombinované s rôznymi materiálmi.
Veľmi dôležitou časťou hlavy valcov je spaľovací priestor, ktorý má vplyv na priebeh a hlučnosť spaľovania, spotrebu motora a priebeh krútiaceho momentu. Spaľovací proces teda prebieha v hlave valcov, takže jej konštrukcia musí zabezpečovať čo najlepšiu výmenu náplne valcov. Teplo, ktoré vznikne pri spaľovacom procese však musí byť čo najrýchlejšie odvedené preč, čo zabezpečujú malé otvory a kanály vytvarované v hlave valcov, do ktorých prúdi chladiaca kvapalina. Na hlave valcov sa nachádza plastový kryt, ktorý kryje ventilový rozvod a zabraňuje unikaniu oleja do okolia motora.
Najčastejšou príčinou poruchy hlavy valcov býva tepelné preťaženie a teda jej prehriatie. Poškodená hlava valcov sa najčastejšie prejavuje stratou chladiacej kvapaliny, ktorú môže sprevádzať biely dym z výfuku, nie ihneď po naštartovaní studeného motora, ale po tom, ako sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu.
Ďalším prejavom poškodenej hlavy valcov sú stopy oleja v chladiacej kvapaline. Tie je možné objaviť po otvorení viečka expanznej nádobky chladiacej kvapaliny. Ak sa v chladiacej kvapaline nachádzajú mastné škvrny, je pravdepodobné, že hlava valcov je poškodená. Poškodená však nemusí byť len hlava valcov, ale len samotné tesnenie pod hlavou valcov.
Poškodenie hlavy valcov sa môže prejaviť aj tvorbou emulzie na viečku, cez ktoré sa nalieva motorový olej. Táto emulzia má zvyčajne bielu až hnedú farbu. Emulzia na spodnej strane viečka sa môže vytvoriť aj pri častých jazdách na krátke vzdialenosti, alebo pri chladnom počasí. V tomto prípade sa nejedná o poškodenú hlavu valcov.