Úlohou chladiča je za pomoci prúdiaceho vzduchu ochladzovať kvapalinu. Termostat slúži na prepínanie prúdenia kvapaliny medzi veľkým a malým chladiacim okruhom. Ventilátor zabezpečuje dostatok chladného vzduchu pre chladič a motor. Snímač teploty kontroluje teplotu a v prípade jej prekročenia tento stav signalizuje. Čerpadlo chladiacej kvapaliny je poháňané elektronicky, alebo pomocou klinového remeňa a zabezpečuje cirkuláciu chladiacej kvapaliny. Radiátor kúrenia ohrieva vzduch smerujúci do kabíny vozidla. A vyrovnávacia nádobka slúži na kontrolu stavu a množstva chladiacej kvapaliny.
V prípade, že sa rozsvieti kontrolka chladenia, pri najbližšej príležitosti je nutné zastaviť a opatrne skontrolovať stav chladiacej kvapaliny vo vyrovnávacej nádržke. Opatrne preto, lebo pri horúcom motore je chladiaci systém pod tlakom a hrozí nebezpečenstvo obarenia horúcou parou. Doliať vodu, alebo chladiacu kvapalinu je preto možné až po vychladnutí systému.
Samotný chladič sprevádzajú poruchy len výnimočne a to najmä pri mechanickom poškodení, alebo ak zanedbáte v zime výmenu destilovanej vody za nemrznúcu chladiacu kvapalinu. Avšak treba myslieť aj na to, že stará, nesprávne nariedená alebo znečistená chladiaca kvapalina môže poškodiť tesnenie vodnej pumpy a táto tým začne prepúšťať. Chladiaca kvapalina sa časom okyseluje a rozkladajú sa v nej látky zabraňujúce korózii. V horšom prípade to môže znamenať poškodenie tesnenia pod hlavou motora a to môže znamenať väčšiu opravu. Nutnosť pravidelnej kontroly stavu resp. dostatku chladiacej kvapaliny je samozrejmosťou.